door Bart van Meurs
Ontspannen aan de bar met een drankje, dan komen de gekste
ideeën vaak vanzelf. Meestal luchtkastelen, die de volgende morgen alweer vergeten
zijn. Zo niet op die ene avond, een jaar
of tien geleden, in mijn favoriete dorpskroeg Café Bij ’t Hof. Als je dan ook nog een
beetje een ondernemende barman hebt, dan hoeft het niet altijd bij een ideetje te blijven…
“Zou het niet ongelooflijk mooi zijn, als we hier aan de
bar konden proosten met ons eigen biertje? “ vroegen we elkaar gekscherend. Zonder veel ambities gingen we aan de slag;
een paar fustjes zou toch wel genoeg zijn? “Onzz Bier” werd logischerwijs de
naam van ons biertje, met een eigenwijze dubbele “Z” aan het einde.
We legden de eerste contacten met brouwers over het
recept en ontwikkelden een herkenbare rood-wit-gele (!) huisstijl. Echter, precies in
diezelfde periode introduceerde Amstel de reclameslogan
“Ons Bier”. Voor ons was de grap er
daarmee wel een beetje af… Wat baalden we!
Omdat we toch zo veel plezier in het
ontwikkelingstraject hadden gehad, besloten we toch nog eens de koppen bij elkaar
te steken. Zat er niet een prachtige kans in het idee dat we aan het
ontwikkelen waren? Een derde partner schoof aan, met ervaring in de drankenhandel. Samen besloten we de stoute schoenen
aan te trekken. Met een andere naam en uitstraling uiteraard!
Westlanders zijn echte bierdrinkers. Een streekbiertje
voor de glazen stad was dan ook een voor de hand liggende keuze. “Helemaal
Goud!” roept een Westlander als hij iets echt leuk vindt. Daarmee waren de naam
en de belangrijkste huisstijlkleur eigenlijk ook een “inkoppertje”: Westlands
Goud.
We besloten het serieus aan te pakken. Bij zo’n naam paste eigenlijk maar één
brouwsel: een vol, bovengistend, goudblond speciaalbier. Een van de leukste aspecten
van het project was natuurlijk het proeven. Menig biertje werd aan onze
kritische smaakpapillen voorgelegd. We vonden uiteindelijk een brouwer die goed
paste bij onze plannen en plaatsten de eerste bestelling van enkele pallets.
Ook voor de verpakking en promotie gingen we niet over
één nacht ijs. Een klassiek vormgegeven beeldmerk zag het levenslicht; goud, zwart,
met een groen-witte “Westlandse touch”. Etiketten, bierviltjes, glazen; niets
werd aan het toeval overgelaten. Ik heb me nooit gerealiseerd wat er komt
kijken bij de materiaalkeuze van een bierviltje dat vocht optimaal absorbeert! De
finishing touch: een handgemaakt Westlands tomatenkistje als geschenkverpakking.
Ondertussen was ons project uitgegroeid tot een heus
bedrijf. Westlandse Bieren b.v. zag het levenslicht; een mijlpaal en mijn
eerste echte eigen bedrijf. Een logisch samengesteld driemanschap:
drankenhandelaar, horeca-ondernemer en ontwerper.
In het najaar van 2006 waren we zover dat we ons eigen
biermerk op de markt konden brengen. Het eerder genoemde Café bij ’t Hof was
afgeladen met horeca-ondernemers en regionale pers. Vreemd genoeg echter geen
enkele slijter of retailer… Die bijeenkomst werd een groot succes. Vol trots
konden we de volgende ochtend de kranten open slaan waarin onze introductie een
prominente plek had gekregen. En die slijters? De volgende dag stonden er al drie van hen bij ons op de stoep, met de vraag waar ze in
hemelsnaam dat bier konden kopen, waar zo veel over gepraat werd!
Westlands Goud werd een hit. Binnen een jaar konden we het
100.000e flesje vieren. Ook de productontwikkeling stond niet stil.
Sixpacks, tapbier, twee nieuwe smaken en nieuwe verpakkingen zagen het
levenslicht. Menig Westlander, maar ook ver daarbuiten, werd verrast met een houten
kratje Westlands Goud. Nu, zeven jaar verder, is Westlands Goud een vaste
waarde bij de Westlandse horeca, slijters, supermarkten en
relatiegeschenkenhuizen.
Westlands Goud is een project waar ik apetrots op ben;
nog steeds. Én een goed reden om vaak aan de bar te filosoferen over nieuwe ideeën.
Met een Westlands biertje in de hand uiteraard!
Meer informatie over Westlands Goud is te vinden op de website www.westlandsgoud.nl
Bart van Meurs is zelfstandig (industrieel) ontwerper en de specialist van ideality op datvakgebied. Website: www.bartvanmeurs.com
Meer informatie over ideality: bezoek onze website: www.ideality.nl
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
BeantwoordenVerwijderenEen mooi en gepassioneerd verhaal om te lezen! Er moet dus eigenlijk meer gedronken worden....Bottoms up!
BeantwoordenVerwijderen