dinsdag 7 mei 2013

een ideetje aan de bar…

door Bart van Meurs

Ontspannen aan de bar met een drankje, dan komen de gekste ideeën vaak vanzelf. Meestal luchtkastelen, die de volgende morgen alweer vergeten zijn.  Zo niet op die ene avond, een jaar of tien geleden, in mijn favoriete dorpskroeg Café Bij ’t Hof. Als je dan ook nog een beetje een ondernemende barman hebt, dan hoeft het niet altijd bij een ideetje  te blijven…

“Zou het niet ongelooflijk mooi zijn, als we hier aan de bar konden proosten met ons eigen biertje? “ vroegen we elkaar gekscherend. Zonder veel ambities gingen we aan de slag; een paar fustjes zou toch wel genoeg zijn? “Onzz Bier” werd logischerwijs de naam van ons biertje, met een eigenwijze dubbele “Z” aan het einde.

We legden de eerste contacten met brouwers over het recept en ontwikkelden een herkenbare rood-wit-gele (!) huisstijl. Echter, precies in diezelfde periode introduceerde Amstel de reclameslogan “Ons Bier”.  Voor ons was de grap er daarmee wel een beetje af… Wat baalden we!

Omdat we toch zo veel plezier in het ontwikkelingstraject hadden gehad, besloten we toch nog eens de koppen bij elkaar te steken. Zat er niet een prachtige kans in het idee dat we aan het ontwikkelen waren? Een derde partner schoof aan, met ervaring in de drankenhandel. Samen besloten we de stoute schoenen aan te trekken. Met een andere naam en uitstraling uiteraard!

Westlanders zijn echte bierdrinkers. Een streekbiertje voor de glazen stad was dan ook een voor de hand liggende keuze. “Helemaal Goud!” roept een Westlander als hij iets echt leuk vindt. Daarmee waren de naam en de belangrijkste huisstijlkleur eigenlijk ook een “inkoppertje”: Westlands Goud.



We besloten het serieus aan te pakken.  Bij zo’n naam paste eigenlijk maar één brouwsel: een vol, bovengistend, goudblond speciaalbier. Een van de leukste aspecten van het project was natuurlijk het proeven. Menig biertje werd aan onze kritische smaakpapillen voorgelegd. We vonden uiteindelijk een brouwer die goed paste bij onze plannen en plaatsten de eerste bestelling van enkele pallets.

Ook voor de verpakking en promotie gingen we niet over één nacht ijs. Een klassiek vormgegeven beeldmerk zag het levenslicht; goud, zwart, met een groen-witte “Westlandse touch”. Etiketten, bierviltjes, glazen; niets werd aan het toeval overgelaten. Ik heb me nooit gerealiseerd wat er komt kijken bij de materiaalkeuze van een bierviltje dat vocht optimaal absorbeert! De finishing touch: een handgemaakt Westlands tomatenkistje als geschenkverpakking.

 

Ondertussen was ons project uitgegroeid tot een heus bedrijf. Westlandse Bieren b.v. zag het levenslicht; een mijlpaal en mijn eerste echte eigen bedrijf. Een logisch samengesteld driemanschap: drankenhandelaar, horeca-ondernemer en ontwerper.

In het najaar van 2006 waren we zover dat we ons eigen biermerk op de markt konden brengen. Het eerder genoemde Café bij ’t Hof was afgeladen met horeca-ondernemers en regionale pers. Vreemd genoeg echter geen enkele slijter of retailer… Die bijeenkomst werd een groot succes. Vol trots konden we de volgende ochtend de kranten open slaan waarin onze introductie een prominente plek had gekregen. En die slijters? De volgende dag stonden er al drie van hen bij ons op de stoep, met de vraag waar ze in hemelsnaam dat bier konden kopen, waar zo veel over gepraat werd!



Westlands Goud werd een hit. Binnen een jaar konden we het 100.000e flesje vieren. Ook de productontwikkeling stond niet stil. Sixpacks, tapbier, twee nieuwe smaken en nieuwe verpakkingen zagen het levenslicht. Menig Westlander, maar ook ver daarbuiten, werd verrast met een houten kratje Westlands Goud. Nu, zeven jaar verder, is Westlands Goud een vaste waarde bij de Westlandse horeca, slijters, supermarkten en relatiegeschenkenhuizen.

Westlands Goud is een project waar ik apetrots op ben; nog steeds. Én een goed reden om vaak aan de bar te filosoferen over nieuwe ideeën. Met een Westlands biertje in de hand uiteraard!

Meer informatie over Westlands Goud is te vinden op de website www.westlandsgoud.nl

Bart van Meurs is zelfstandig (industrieel) ontwerper en de specialist van ideality op datvakgebied. Website: www.bartvanmeurs.com

Meer informatie over ideality: bezoek onze website: www.ideality.nl


2 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een mooi en gepassioneerd verhaal om te lezen! Er moet dus eigenlijk meer gedronken worden....Bottoms up!

    BeantwoordenVerwijderen