woensdag 27 maart 2013

#ikvolgjouomdat (gastblog)

door Ilse van Holsteyn - van Kester

Heerlijk, zondag: alle tijd!

Het is zondagochtend. Ik word wakker…. Mijn eerste gedachte: “Heerlijk, zondag: alle tijd!”
Enigszins gelijk aan het bekende plaatje - een kop koffie, krant openslaan en koppensnellen – schenk ik een glas verse jus d’orange in, ik pak mijn smartphone en bezoek enkele nieuws- en inspiratiesites. Vervolgens zet ik mijn bevindingen en gedachten om in tweets waarbij ik ervan uit ga, of nee, waarvan ik hoop dat mijn volgers ze interessant vinden. Nee, ik twitter niet alleen om het grote publiek te laten zien wat mij en mijn bedrijf bezig houdt. Ik twitter met name om anderen iets te kunnen geven. Ik twitter ook omdat ik denk dat mijn volgers iets kunnen met hetgeen ik deel, waarom zouden ze mij anders volgen? Dat lijkt me logisch. Het is deels waarheid, maar ook het tegengestelde is waar. Er zijn waarschijnlijk genoeg volgers die mijn tweets nagenoeg niet interessant vinden, en mij alleen volgen in de hoop dat ik ze terug volg, om zodoende zelf meer volgers te krijgen - ook wel spam genoemd. Op het moment is daar veel over te lezen. Mijn gedachte:
“Ik zou daar wel inzicht in willen hebben.”


Gedachten zijn net als tweets.

Van een tweet wordt je aandacht getrokken naar een andere tweet of twitteraccount, van een gedachte word je getrokken naar een volgende gedachte. De volgende gedachte die dan ook intrede doet in mijn brein: “Even mijn lijst opschonen”.
Per individu bekijk ik of ik ze wel interessant genoeg vind om te blijven volgen. Ik kijk naar een aantal criteria zoals activiteit, nieuwswaarde en ja… ook naar hoeveel volgers ze hebben, al moet ik wel aangeven dat het laatste criterium minder zwaar weegt dan de andere. Tijdens deze ‘ontvolgronde’ constateer ik dat ik veel accounts volg van personen die al langer dan een half jaar niets gedaan hebben. Weg ermee (tenzij ik verwacht dat er nog potentie in zit), het neemt alleen maar ‘ruimte’ in beslag. Ik denk weer: “Ik zou daar wel inzicht in willen hebben”

Ik post deze tweet:
Twitter #analytics voor het opschonen van en inzicht krijgen in je eigen account, kan handig zijn. Iemand een #tip ? #dtv 

En kort daarop deze:
"Ontvolg elke #Twitteraar die langer dan x periode inactief is" Ik mis die knop in #twitter 

Impulsgedrag

Mijn Twittergedrag is over het algemeen vrij impulsief. Ik ben van mening dat dat goed is voor dit platform, want het toont oprechtheid en puurheid, zonder vooraf uitgedachte strategieën. De quick time messages komen wat mij betreft beter tot hun recht als ze op moment van enthousiasme gedeeld worden, en niet vooraf ingepland en volgens een strikte strategie.
En zo komt het dat ik in het enthousiasme van het moment weer een gedachte omzet in een tweet:
Ik start de hashtag #Ikvolgjouomdat Doel: inzicht krijgen in wat je volgers interessant vinden. Meedoen? Stuur 'n tweet met reden en hashtag

#Ikvolgjouomdat … De gedachtegang achter de hashtag is dat als ik iemand meld waarom ik hem of haar volg, dat dat de betreffende persoon inzicht kan geven. Bijvoorbeeld een bevestiging tot het juiste gedrag, of juist een aanzet om hier en daar wat bij te schaven. Het geeft de gevolgde het inzicht in wat zijn of haar volgers van het toegepaste twittergedrag vinden.

Na het posten denk ik pas na over de mogelijke consequenties. Ik bedenk me dat de hashtag wel heel wat teweeg zou kunnen gaan brengen. Hij zou zomaar trending kunnen worden…
Ik besluit er een artikel aan te wijden. Niet om het trending te maken (zou overigens wel leuk zijn), maar om mensen (inclusief mijzelf) iets te kunnen bieden, te helpen, te helpen om op een subtiele wijze inzicht te geven in het gedrag van de gevolgden. De hashtag werkt uiteraard het best als je hem tweezijdig toepast:
1) gebruik de hashtag met als doel om je volgers helderheid te geven wat je van ze vindt.
2) verzamel tweets die je ontvangt met de hashtag en haal er nuttige en bruikbare informatie uit.

Het is geven en krijgen.

Als variant op de welbekende uitspraak “het is geven en nemen” gebruik ik in het dagelijks leven veelal: “Het is geven en krijgen”. Geef iemand eens een compliment, je krijgt er hoe dan ook waardering voor terug. En misschien wel in de vorm van een antwoord waarin de hashtag aan jou is gericht. Dat is uiteindelijk de wisselwerking. Natuurlijk kan het gebruik van de hashtag iemand ook aanzetten tot het geven van kritiek, opbouwende kritiek wel te verstaan.
De hashtag is nog redelijk vers. Tot op heden is hij enkele malen toegepast en doorgezet. Ik hoop dat mijn medetwitteraars willen bijdragen aan een positieve boost op het platform door de hashtag als een olievlek te laten verspreiden. Je haalt er informatie uit, het geeft inzicht en het maakt dat je bewust wordt van je eigen gedrag. Dit draagt bij aan een fijne twitteromgeving.

Ilse van Holsteyn - van Kester is director van Building Concept. 


Building Concept bouwt identiteiten. Identiteiten voor bedrijven, winkelcentra, kantoorpanden die te huur of te koop staan et cetera. "Ieder object of bedrijf heeft bijzondere elementen. Het is onze taak om deze elementen naar een merk te vertalen die de doelgroep op de juiste momenten en plaatsen prikkelt en inspireert." 
Meer informatie: www.buildingconcept.nl




Meer informatie over ideality: bezoek onze website www.ideality.nl


Geen opmerkingen:

Een reactie posten