zondag 24 maart 2013

mis 'ie visie !?

door Patrick Kester

Missie en visie zijn hele bekende termen. Beiden hebben miljoenen hits op Google. Maar wat houdt het precies in? En hoe moet je daar nou mee omgaan als ondernemer? 

Er zijn veel verschillende definities van missie en visie. De ene keer wordt het onder de strategie geschaard en de ander keer staat dat er los van. Kortweg, kun je zeggen dat de missie ‘het bestaansrecht’ van de organisatie weergeeft en de visie geeft weer ‘wat de organisatie wil bereiken’. 















Het zijn 2 veelgebruikte woorden die regelmatig verkeerd toegepast worden.
‘Een ondernemer die lekker groeit en meer personeel krijgt, beseft bij een bepaalde omvang van zijn bedrijf dat zijn mensen niet doen of uitstralen wat hij voor ogen heeft. Hij gaat eens praten in zijn omgeving of zoekt wat op internet om erachter te komen wat hij moet doen. De ondernemer komt erachter dat zijn organisatie misschien wel een missie en visie mist. Vol goede moed vliegt de ondernemer in de pen en laat zijn woorden drukken op een mooi papier. De nieuwe missie en visie zijn geboren en zijn organisatie zal weer floreren. Het mooie papier wordt uitgedeeld aan zijn mensen na een donderende speech. De mensen zijn enthousiast van de goede speech en nemen het papier mee naar huis. Vol goede moed wacht de ondernemer de resultaten af. Enkele weken later blijkt zijn inzet tevergeefs en heeft niemand zijn gedrag veranderd.’

Dit is een veel gemaakte fout met een missie en visie. Het is namelijk geen papieren oefening. Het gaat ook niet om mooie woorden, als ‘de beste in mijn sector worden’.

Het gaat erom dat je als ondernemer daadwerkelijk scherp op je netvlies hebt ‘waarom je bestaat’. ‘Waarin jouw onderneming beter is dan anderen’ en dus ‘waarom klanten graag zaken doen met jou’. Dat is wat men noemt ‘jouw missie’. Daarnaast is ‘jouw visie’ datgene ‘wat jij daadwerkelijk wilt bereiken’, ‘Hoe jouw toekomst eruit ziet’. Dát is wat je altijd scherp moet hebben.

Vaak worden een missie en visie uitsluitend waardevol geacht voor grote bedrijven. Echter, niets is minder waar. Grote bedrijven hebben meer moeite om aan alle medewerkers duidelijk te maken wat de missie en visie is. Of om deze samen te maken. Maar dat komt puur, omdat het meer energie kost om met een grote groep mensen dezelfde gedachte te delen.

Als eenmanszaak is het net zo belangrijk om te weten ‘waarom jouw klanten voor jou kiezen’ en ‘wat jij wil bereiken’. Anders ga je zwemmen, maak je verkeerde keuzes en herkennen jouw klanten jou niet meer en komen dus niet terug.

Onlangs kwam ik een typisch voorbeeld tegen, toen ik een zzp’er sprak. Enkele maanden geleden merkte hij dat hij het rustiger kreeg. Dit vond hij vreemd, omdat hij alle klussen aanpakte die hij kon krijgen. Sommige klussen waren zelfs heel groot. We spraken daar eens over tijdens een verjaardag en niet veel later kwam hij tot een conclusie. Omdat hij alles aanpakte vanuit alle hoeken, wist niemand waar hij voor stond. Hij werkte voor mensen die zijn kwaliteiten niet waardeerde en hij kon geen naam opbouwen bij de klanten die hem wel waardeerde. Toen hij zich bewust werd dat klanten hem waarderen om zijn vakmanschap en service, kon hij voor die klanten kiezen. Dat was zijn bestaansrecht, zijn missie. Hij kwam er ook achter wat hij wilde bereiken. Hij wilde een klantenkring opbouwen die zijn vakmanschap en service waarderen en willen betalen. Door in het begin met pijn in het hart ‘nee’ te zeggen tegen grote klussen, had hij tijd en energie om een warme klantenkring op te bouwen, waardoor hij nu meer werk én meer plezier heeft.

Het gaat dus niet altijd om een hoogdravende missie en visie.
Het gaat erom dat je weet waarom je bestaat, en wat je wil bereiken en dat je daar vervolgens naar handelt. Als grotere onderneming is het belangrijk om dat tussen de oren te krijgen van al de medewerkers. Niet meer, niet minder.

Patrick Kester is de specialist van ideality op het gebied van organisatie.

Meer informatie over ideality: bezoek onze website www.ideality.nl


Geen opmerkingen:

Een reactie posten