maandag 11 maart 2013

een nieuwe website… en nu? (duoblog)

door Raymond Buitelaar en Bart van Meurs

“Kunnen jullie een nieuwe website voor mij ontwikkelen?” vroeg de klant. Het projectteam, bestaande uit een marketeer en een ontwerper, gaan hiermee aan de slag.  Maar voordat vormgeving, functionaliteit en inhoud bepaald kunnen worden, zijn er nog een paar essentiële vragen te beantwoorden.

We luisteren even mee…

@marketing:
Onze klant wil een nieuwe website en heeft ons gevraagd deze te ontwikkelen. Maar weet ‘ie eigenlijk écht wat ie wil?

@ontwerp:
Ik heb dit bij de klant aangekaart. Eigenlijk wil hij iedereen benaderen met zijn nieuwe site. “Internet is toch ook voor iedereen? Waarom moet ik hier dan rekening mee houden in het ontwerp?” zei hij.

@marketing:
Maar het moet er wel "hip & fancy" uit gaan zien... De referenties die hij daarbij aanhaalt, blinken nou niet bepaald uit in gebruiksvriendelijkheid. Schrikken we daarmee geen bezoekers af?
Een website voor iedereen, is dat trouwens niet een beetje ambitieus?

@ontwerp:
Ik denk inderdaad dat “een website voor iedereen” wel erg optimistisch is. Hij verkoopt zijn producten toch ook niet aan de hele wereld. Ik denk dat ik eerst nog even wat specifiekere navraag ga doen naar zijn doelgroep. Voor wie maken wij de website eigenlijk? “To be continued...”

@ontwerp:
Ik heb de klant gesproken. Maar goed dat we het nog even wat specifieker over  zijn doelgroep hebben gehad. In combinatie met zijn doelstellingen werd alles voor beide partijen een stuk duidelijker.
Bestaande klanten wil hij vooral bedienen met functionele informatie: telefoonnummers, adressen, openingstijden. Potentiële klanten moeten daarentegen gestimuleerd worden om een afspraak te maken voor een introductiegesprek. Het bleek dat hij heel goed wist wie zijn potentiële klanten waren: leeftijd, geslacht, locatie, etc.
Kunnen wij zo verder of moeten we eigenlijk nog meer weten ter voorbereiding?

@marketing
Een belangrijke voorwaarde is hoe de klant zich wil positioneren. Wil hij kwaliteit uitstralen of juist een prijsvechter zijn? Senioriteit en degelijkheid of juist jeugdige hipheid? Dat is na jou gesprek met de klant een stuk duidelijker.
Ik ga bij de klant nog even een kopie van zijn huisstijlgids opvragen. Daar moeten we ons aan conformeren. Zegt bovendien veel over de bovenstaande wensen. Het is te hopen dat hij zijn beeldschermkleuren goed heeft gedefinieerd. Nu hij een beter beeld heeft, zal ik de klant nogmaals vragen enkele voorbeelden van bestaande sites te selecteren die hem in de smaak vallen.
En als ik de klant toch spreek, dan kan ik meteen even de platforms doornemen waarvoor de site geschikt moet zijn. Alleen voor PC, of ook voor tablet en/of smartphone?

@ontwerp:
Dat zijn wederom scherpe vragen van je. Gezien het de richting die de klant heeft gekozen voor de toekomst, moet de website kwaliteit uitstralen, maar mag zeker ook hipper zijn dan normaal. Potentials moeten immers overgehaald worden om contact op te nemen.
Als je de huisstijlgids binnen hebt, zullen we dan even bij elkaar gaan zitten voor de eerste opzet. Even brainstormen over navigatie, gebruiksvriendelijkheid, indelingen, etc.?

@marketing
De klant geeft aan dat bruikbaarheid op een tablet onmisbaar is in deze tijd. Dus de website moet geschikt zijn voor klikken met de muis én aanraken met de vingers. Een variant voor kleinere schermen, zoals smartphones staat pas na oplevering van de website op het programma. Eerst de grote schermen dus.
Prettige bijkomstigheid: de klant werkt al jaren met dezelfde fotograaf en heeft dus een uitgebreid archief van foto's in hoogwaardige en eenduidige kwaliteit. Dan hoeven we gelukkig niet van die “dertien-in-een-dozijn” stockfoto's te gebruiken.

@ontwerp:
Dat klinkt goed! Maar is er ook al nagedacht over de teksten? Wie schrijft deze? De klant, wij of een tekstschrijver?  Naast het overbrengen van de juiste boodschap moet de tekst ook goed geschreven zijn voor zoekmachines zoals Google. De SEO wordt immers steeds belangrijker.

@marketing
Nadat we het functioneel ontwerp hebben afgerond, gaat de klant aan de slag met de teksten. De eindredactie daarop ligt in onze handen , zodat we optimaal rekening kunnen houden met SEO. Volgens mij zijn de kaders nu helder en kunnen we aan de slag met het creatieve traject. Ik geloof dat ik al een ideetje heb…

@ontwerp:
Inderdaad, de kaders zijn helder. Jeetje, wat heb ik een zin in dit project…

Raymond Buitelaar is de specialist van ideality op het gebied van marketing. Bart van Meurs is bij ideality verantwoordelijk voor het ontwerp.

Meer informatie over ideality: bezoek onze website www.ideality.nl


Geen opmerkingen:

Een reactie posten