zondag 30 december 2012

is er nog wel toekomst voor een retailer?

door: Raymond Buitelaar

Heeft u dit jaar nog cadeaus gekocht voor Sinterklaas of voor Kerst? En waar heeft u dat gedaan? In de winkel bij u om de hoek in het winkelcentrum of op internet bij de grote jongens zoals Wehkamp.nl of Bol.com? En waar koopt u volgend jaar uw cadeaus? Bij de retailer of de e-tailer?

Onlangs is er een onderzoek gepubliceerd door Thuiswinkel.org in samenwerking met PostNL en Blauw Research. Dit onderzoek heeft enkele interessante resultaten opgeleverd:
  • In de periode vóór Sinterklaas 2012 verwachten online retailers 42% meer omzet
  • Dit komt overeen met een weekomzet van € 128 miljoen
  • In 2011 lag bovenstaand groeipercentage op 36%

Deze cijfers worden eigenlijk alleen maar interessanter als dit afgezet wordt tegen de volgende punten:
  • De Nederlandse economie bevindt zich nog steeds in een crisis
  • Van de Nederlandse consumenten geeft 27% aan minder aankopen te willen doen dan vorig jaar
  • 25% van de ondervraagden geeft zelfs aan om helemaal geen inkopen te willen doen

Waarom wordt er dan toch zoveel op internet gekocht?

In eerste instantie wordt vaak gedacht dat er op internet gekocht wordt vanwege de (lagere) prijs. Toch is dat niet het belangrijkste argument om op internet te kopen. Op een gedeelde eerste plaats staat met 37% de tijdsbesparing en het 24/7 kunnen winkelen. Geeft dit aan dat de Nederlandse consument minder of niet meer bereid is om naar de winkel te gaan? En geeft dit ook aan dat er graag buiten de openingstijden gewinkeld wil worden?

Het derde argument om op internet te kopen is wel de prijs (31%). Of dit terecht is, is ook nog maar de vraag. Is een aankoop op internet altijd wel goedkoper dan in de winkel? Denk eens aan verzend- en betaalkosten? Uit het onderzoek is ook gebleken dat 25% van de ondervraagden de drukte in de winkelstraat graag vermijd en juist daarom kiest voor de webwinkel. 
















Wordt er dan nog wel in winkels gekocht?

Als bovenstaande cijfers op een rij gezet worden, lijkt het wel of er niets meer in winkels gekocht wordt. Dat is natuurlijk ook niet waar. Onderzoek naar de pinbetalingen in Nederland voor de kerst bevestigen dit ook. De aantallen zijn echter wel lager dan in 2011, maar nog steeds erg hoog.
  • Zaterdag voor kerst : 12 miljoen pinbetalingen
  • Zaterdag voor kerst: tussen 14.30 - 15.00 uur, 461 transacties per seconde
  • Zondag voor kerst: 7,7 miljoen pinbetalingen
  • Maandag voor kerst: 11,4 miljoen pinbetalingen
  • Maandag voor kerst: tussen 14.00 - 14.30 uur, 483 transacties per seconde
Daarnaast zijn er natuurlijk nog tal van redenen om wél in de winkel te blijven kopen. Producten kunnen direct mee naar huis genomen worden, het even aanraken en kunnen bekijken, het gunnen aan de winkelier en natuurlijk het kunnen vergelijken.


Om over na te denken

De retailer heeft het moeilijk en webwinkels snoepen steeds meer van de omzet van deze retailer af. De dienstverlening van webwinkels wordt nog steeds elk jaar beter. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de bezorging. Steeds vaker wordt dit gratis aangeboden en er kan gekozen worden voor afhaalmomenten die de klant het beste schikt. Inpakken van cadeaus is ook niet meer uniek voor de retailer, webwinkels bieden het steeds vaker ook aan.

Wellicht moet er ook niet tegen deze situatie aangekeken worden als óf retailer óf webwinkel. Is het niet een kwestie van én-én. Moet de retailer van tegenwoordig niet een webwinkel beginnen? En andersom, moet een webwinkel niet een fysieke (afhaal)winkel beginnen? Wordt het meest succesvolle concept niet een combinatie van beide? De toekomst zal het leren!

Waar koopt u volgend jaar uw sinterklaas- en kerstcadeaus?


Bronnen


Raymond Buitelaar is de specialist van ideality op het gebied van marketing.

Meer informatie over ideality: bezoek onze website www.ideality.nl





Geen opmerkingen:

Een reactie posten