door Patrick Kester
Enige tijd geleden ben je voor jezelf gestart. Je hebt een
leuke klantenkring opgebouwd en je hoort dat mensen tevreden zijn over jouw
producten of diensten. Ze bevelen jou aan bij hun vrienden, kennissen en
partners. Het wordt steeds drukker en je merkt dat er minder uren in een week
zitten, dan je zou willen. De opties om het werk slimmer en sneller te doen
zijn uitgeput en je kunt het werk echt niet meer aan.
Wat nu? ‘Nee’ verkopen kost klanten, want als ze eenmaal
‘nee’ hebben gehoord, komen ze waarschijnlijk niet meer terug.
Er zijn verschillende manieren om met groei om te gaan. Personeel aannemen, is een van de opties waar als eerste aan
gedacht wordt; iemand aannemen die de eenvoudige klussen op kan pakken en die
kan helpen bij de administratie. Dit geeft je bedrijf meer slagkracht, je kunt
meer vraag aan en je bent vrij om je te storten op de interessante en moeilijke
opdrachten.
Bedenk voordat je aan personeel begint goed waar je aan
begint. Allereerst is het van belang, dat je overtuigd bent van de groeiende vraag.
Dat er voldoende werk is om de nieuwe medewerker te kunnen betalen en aan het
werk te houden. De nieuwe medewerker moet zichzelf minimaal terugverdienen.
Het is een grote verantwoordelijkheid als je iemand
aanneemt. Het is tenslotte een persoon, die net als jij, zijn werk nodig heeft
voor het betalen van de rekeningen, het onderhouden van een gezin en/of het
ontwikkelen van zichzelf. Denk daarom goed na over wat je wilt en kunt bieden
aan je nieuwe medewerker. Zoek een persoon die goed past bij het werk dat je
aanbiedt.
Er zit ook een juridisch vraagstuk aan. Welk soort contract
bied je aan? Een (half)jaar contract of onbepaalde tijd en welke voorwaarden
moet en kun je scheppen. Bedenk ook dat er een groot verschil zit tussen het
salaris en de totale kosten van een personeelslid. Je zult afdrachten moeten
doen aan de overheid en je hebt zelf de nodige administratie die tijd en geld
kost.
Een andere manier om de groeiende vraag in te vullen, is
door werk uit te besteden. Administratie kan bijvoorbeeld veel tijd kosten,
terwijl je liever in die tijd met je product of dienst bezig bent. Dat vind je
leuker en je kunt er meer geld mee verdienen. Dan kun je op zoek gaan naar een
bedrijf die gespecialiseerd in bijvoorbeeld financiële administratie. Zij
kunnen dit waarschijnlijk sneller en goedkoper dan dat jij dat kunt. Als je het
zelf doet, kun je het idee hebben dat het gratis is, maar als je in dezelfde tijd
geld kunt verdienen door meer te verkopen, kost de administratie in feite
gewoon geld. Uitbesteden is uiteindelijk vaak goedkoper. Dit geldt in veel
gevallen ook voor werkzaamheden, als schoonmaken en onderhoud van faciliteiten
en machines.
Een derde optie is door samen te werken met een
gelijksoortig bedrijf. Het kan heel waardevol zijn, als je een goede relatie
hebt met een bedrijf dat ongeveer hetzelfde kan als jouw bedrijf. Je kunt
elkaar helpen als een van beiden om het hand zit. Dit werkt vooral goed als de
topdrukte van beide bedrijven niet op hetzelfde moment valt, als jullie
aanvullende kwaliteiten hebben, waardoor het eindresultaat beter is of als het
werk veel sneller af is, als je het samen doet (1+1=3). Het is wel belangrijk
dat je vertrouwen hebt in je partner en dat je goede afspraken maakt over de
verdeling van kosten en baten. Maar ook over hoe jullie met de klanten omgaan
op gebied van concurrentie. En wie is er aansprakelijk als er iets fout gaat en
de klant komt met een claim?
Welke optie je ook kiest, het is belangrijk om focus te
houden. Als ondernemer ben je de motor van je bedrijf. Het is dus belangrijk
dat jij het werk doet waar het voor jou om draait, wat het belangrijkst is en
wat jij het leukst vindt. Daar haal je namelijk de energie vandaan om, de
dingen die erbij komen, te regelen.
Of je nu werk uitbesteedt aan een medewerker, een extern
bedrijf of aan een partner, doe zelf de dingen die voor jou echt belangrijk
zijn. Zoek een goede partij die passie heeft voor hetgeen jij liever láát doen.
Wil je eens "sparren" over de volgende stap voor jouw bedrijf? Neem dan contact op met ideality!!!
Patrick is de specialist van ideality op het gebied van organisatie.
Meer informatie over ideality: bezoek onze website www.ideality.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten