zaterdag 12 oktober 2013

Welke innovaties gaan het winkelen veranderen?

door Bart van Meurs

Op donderdag 17 oktober a.s. geeft ideality een presentatie bij Rabobank Westland. Samen met collega-ondernemers Jem-ID en Kester2Wielers wordt ingegaan op de invloed die internet heeft op de retail (meer informatie). Samen met online-marketingspecialist Raymond Buitelaar (@r_buitelaar) verzorg ik de presentatie "Internet; vind ik leuk? Kans of bedreiging voor de retail". Als industrieel ontwerper ga ik in deze blog in op drie innovaties die de, net als het internet heeft gedaan, de toekomst van het winkelen mogelijk danig kunnen gaan veranderen.


iBeacons: indoor GPS én draadloos betalen

Waar veel smartphones tegenwoordig voorzien zijn van NFC (near field communication) om bijvoorbeeld contactloos te kunnen betalen, zijn Apple’s iPhones nog altijd niet voorzien van deze techniek. Apple negeert deze techniek en kiest voor een eigen systeem, gebaseerd op Bluetooth Low Energy. De naam: iBeacons.

Het systeem laat zich nog het beste vergelijken met een indoor variant op GPS, maar dan met een veel grotere nauwkeurigheid. Met een beetje creativiteit valt te bedenken welke mogelijkheden er voor merken ontstaan, indien precies bekend is waar de klant zich in een winkel(centrum) bevindt. Actuele aanbiedingen op maat, exact terugvinden van je auto in een drukke parkeergarage, je bestelling ophalen door simpelweg de winkel binnen te lopen én natuurlijk betalen met één druk op de knop via een app.

Bronnen:
Near Field Communication
Bluetooth Low Energy
Artikel Webwereld
Artikel 9to5 Mac
Artikel Computerworld


PowaTag: producten kopen door het nemen van een foto

Een recente investering van maar liefst $76 miljoen in een Brits technologiebedrijf deed menig wenkbrauw fronzen. POWA Technologies kreeg het voor elkaar met als doel internationaal te gaan met wat CEO Dan Wagner omschrijft als “the ultimate killer app for commerce”: PowaTag.

Zag je vroeger een goed boek bij vrienden in de boekenkast, dan ging je naar de plaatselijke boekhandel om te zoeken en, in het slechtste geval, te bestellen. Met de komst van online boekhandels, zoals Amazon en Bol.com is deze zoektocht veelal verplaatst naar het internet. PowaTag gaat een stapje verder. Door simpelweg een foto te maken van een product, kun je deze direct en rechtstreeks bij de fabrikant bestellen. PowaTag heeft hiervoor al contracten met gerenomeerde bedrijven als Electrolux, Hoover en Lavazza.

Bronnen:
PowaTag
Artikel Forbes
Artikel This is Money
Artikel Techcrunch


Janne Kyttanen & Cubify: thuis je schoenen uitprinten

Janne Kyttanen is een Finse kunstenaar die o.a. op de Amsterdamse Gerrit Rietveld Academie studeerde. Al vroeg zag hij de impact en mogelijkheden van 3D-printen, een onderwerp waar ideality ook al eerder over blogde. Zijn werk gooit zulke hoge ogen dat het onderdeel uit maakt van gerenommeerde kunstcollecties, zoals MOMA in New York. Ook gerenomeerde merken als Hyundai, Nivea en Philips gingen met hem in zee.

Nu 3D printen steeds beter bereikbaar wordt voor iedereen, heeft Kyttanen een schoenencollectie ontworpen, die je zelf kunt uitprinten in het door jouw gewenste materiaal en kleur. Samen met 3D printerbouwer Cubify biedt hij de ontwerpen zelfs gratis aan. Gaan we in de toekomst van nog meer producten slechts het ontwerp kopen om de productie zelf uit te voeren?

Bronnen:
Janne Kyttanen
Cubify
Artikel Design Milk
Weblog ideality 3D-printen


De retail is altijd in beweging. De SRV-man kon het niet bolwerken tegen de oprukkende supermarkten, hetgeen ook steeds vaker geld voor speciaalzaken als de bakker, slager en groenteman. De papieren postordercatalogus lijkt iets uit het stenen tijdperk en heeft plaats gemaakt voor succesvolle webwinkels. Als voorgaande innovaties iets duidelijk maken, dan is het wel dat ook (online-)winkelbedrijven die nu succesvol zijn niet op hun lauweren kunnen gaan rusten. De innovatie staat niet stil en nieuwe technieken weten onze wereld nog steeds te veranderen.


Bart van Meurs is freelance industrieel ontwerper en specialist bij ideality. Website: www.bartvanmeurs.com





Meer informatie over ideality: bezoek onze website www.ideality.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten