vrijdag 18 oktober 2013

Hulde aan de local hero!

door ideality

De ontwikkelingen binnen de retail gaan hard, heel hard. De slag om de internetverkopen is in volle gang gaande, partijen proberen het volume verder te vergroten door forse investeringen in zichtbaarheid. Verder bieden zij steeds vaker gunstige leveringscondities en stoppen forse bedragen in updates van de webshops om de klanten aan zich te binden. De consument is verder in staat het product via internet te vergelijken en zo de goedkoopste optie te selecteren. De consument lijkt met deze ontwikkeling de grote winnaar, maar is dit ook zo…..?

De keerzijde van deze ontwikkeling is dat enkele grote retailers de dienst gaan uitmaken. Zij zoeken volume om daarmee middelen vrij te maken om de grote investeringen in ontwikkelingen op internet te kunnen realiseren. Om de massa te kunnen bereiken, worden toegankelijke, betaalbare producten ingezet, kwaliteit is van ondergeschikt belang. Hiermee wordt de standaard van bijvoorbeeld kleding al laagdrempelig en wordt dit het toonbeeld in de markt.

In een recentelijk onderzoek van PWC wordt de visie bekrachtigd dat aan de bovenkant van de markt maar enkele retailers (3 to 4) de regie gaan voeren en het winkelbeeld gaan beheersen. Is de consument daarmee een winnaar?

De mens heeft altijd behoefte gehad aan contact en sociale activiteiten. Juist het internettijdperk versterkt dit verder, waar contacten vluchtig en afstandelijk zijn. Iedereen kent wel het voorbeeld van een gezellig weekendje winkelen in Gent. Lekker slenteren door de stad, kopje koffie en alle winkels langs. Waarom? Omdat in een dergelijk voorbeeld nog sprake is van beleving, gemeende aandacht voor de mens en zeker ook aandacht voor een goed, duurzaam product.

Daarom geloof ik in het bestaan van de ‘local hero’, de lokale ondernemer welke de klant nog bij naam kent en weet wat zijn/haar wensen zijn. Zij heeft nog liefde voor haar product en vult daarmee het gat op waar de klant behoefte aan heeft. Uiteindelijk bepaalt zij structureel het winkelbeeld in plaats van de vluchtige ketens, welke eens in de zoveel jaar van investeerder naar investeerder gaan.
De aantrekkingskracht maakt ook dat de horeca en recreatie bestaansrecht houden in de lokale markt.

Natuurlijk is dit een rooskleurig verhaal en het is niet het doel hiermee de huidige problemen naar de achtergrond te schuiven. Om in dit tijdperk te overleven is meer nodig dan een mooi blog.

Samenwerking is echter wat mij betreft een van de belangrijkste factoren om deze visie wel degelijk succesvol te implementeren. Ik zie in mijn omgeving voorbeelden van succesvolle samenwerking op lokaal niveau. Enerzijds samenwerking in de keten, waarbij de ondernemer intensief samenwerkt met de leveranciers om hierdoor risico’s te kunnen verlagen. De leverancier heeft veelal wel die webshop waar niet verkochte voorraden alsnog kunnen worden verkocht en de ondernemer niet met een liquiditeitsprobleem achterblijft.

Een ander mooi voorbeeld is de samenwerking tussen de lokale local hero’s. Zij promoten samen de kwaliteiten van het winkelgebied, zoals de benoemde beleving en waardering voor de consument.

Kortom, enkele goede voorbeelden van de kansen die het MKB ziet om de marktomstandigheden het hoofd te kunnen bieden. Vernieuwing komt altijd vanuit het MKB, dus ik ben ervan overtuigd dat ook deze hobbel weer zal worden genomen!

Meer informatie over ideality: bezoek onze website www.ideality.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten