De verGoogle`isering van de wereld is in volle gang. Google pakt van alles op en laat ook weer het
nodige vallen (`kill your babies`). Vanuit een heldere missie: alle informatie
ter wereld toegankelijk en bruikbaar maken.
Recent kondigde de HEMA aan in zorgverzekeringen te gaan. Nu zijn
verzekeringen niet nieuw voor de HEMA, want ze boden deze al
aan voor auto, brommer, dieren, wonen en reizen. Maar toch, met zorgverzekeringen
betreden ze een nieuw terrein. En kort daarvoor kondigde diezelfde Hollandse
Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam ook al aan dat we voortaan voor een samenlevingscontract of testament bij hen aan
kunnen kloppen…
De branche die aangevallen wordt schreeuwt veelal moord en brand, want wéér een concurrent er
bij. Het `schoenmaker blijf bij je leest` is dan niet van de lucht, de
kwaliteit wordt steevast direct in twijfel getrokken.
De buitenwereld reageert over het algemeen verdeeld. Sommigen
juichen verbreding als strijdwijze toe, anderen vinden de zet onverstandig, weer anderen vinden het onvermijdelijk. De consument – uiteindelijk
degene die met z`n euro`s stemt – laat het ogenschijnlijk koud. De behaalde
aantallen zullen bepalen wie er gelijk heeft…
Waarom laat het de consument ogenschijnlijk koud? Dit heeft onder meer
maar misschien wel vooral te maken met de afnemende loyaliteit. De consument verbindt
zich geen leven lang meer aan één bepaalde aanbieder. Kwaliteit is tegenwoordig
alom aanwezig, wat het overstappen van de ene naar de andere leverancier, van
het ene naar het andere merk tot een haast risicoloze stap degradeert. En wat
houdt je als aanbieder dan tegen? Met name jongeren wisselen probleemloos de
ene provider in voor de andere. Van Vodafone naar T-Mobile, van Samsung naar
Nokia enzovoorts.
En die niet meer zo trouwe jongere van nu, is de volwassen klant van
straks. Wat betekent dat het steeds lastiger wordt een klant voor langere periode
aan je te binden. Een bedreiging. Maar net zo goed een kans. Want de minder
loyale klant is bij een aantrekkelijk aanbod eerder bereid voor jou te kiezen,
van jouw aanbod gebruik te maken. De overstapdynamiek die we nu o.a. bij
zorgverzekeringen, energie en telecom kennen zal toenemen, de markt wordt nog
onrustiger. Ga er maar aan staan!
Je kan alles op alles zetten om je huidige business te beschermen. Maar
waarom niet – net als de HEMA – verder kijken dan wat men van je gewend is.
Wáár ben je goed in? En kan je dat `kunstje` ook in voor jou vreemde takken van
sport in de praktijk brengen?
Natuurlijk is succes niet gegarandeerd, maar een goed en sterk merk kan
best wat branchevreemde potjes breken bij de consument… En laat HEMA nu een
sterk merk zijn. Sterker nog: HEMA is het minst onmisbare merk van 2013! Tot hoever kan
jouw bedrijf gaan…?
Deze trend – afnemende loyaliteit – kan en mag je niet links laten
liggen, daar moet je wat van vinden. En natuurlijk koppel je vervolgens een
actie aan je bevinding!
René Herrewijnen is eigenaar van Denkslag. Meer informatie op www.denkslag.nl of via Twitter: @Buchers
Meer informatie over ideality: bezoek onze website www.ideality.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten